"Ούτε το μικρό μας δακτυλάκι για την ένωση"
ΟΛΕΣ ΜΑΣ ΟΙ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΑΝΕΝΩΣΗ

5 Απριλίου 2012

1923: Το Κομμουνιστικό Κόμμα Κύπρου ζητεί την απαλλοτρίωση της εκκλησιαστικής περιουσίας

Εθνικοποίηση των εκκλησιαστικών περουσιών!
Η δύναμη, οικονομική και πολιτική, βρισκόταν στα χέρια μιας μικρής ομάδας μικροαστών, οι οποίοι βρίσκονταν κυρίως στον περίγυρο της Εκκλησίας και τα συνθήματα που έφθαναν από την επαναστατημένη Ρωσία πρόσθεταν στη φαντασία και την ελπίδα των εργαζομένων για μια καλύτερη ζωή.


“Ο Κομμουνισμός μη προς κακοφανισμό κανενός και χωρίς να υπάρχει ο όρος, έχει πρόγραμμα ηθικό: Η κατάργηση των τάξεων και της οικονομικής ανισότητας, η κατά δυνατόν τελειότερη πραγματοποίηση του ανθρωπίνου ιδανικού μέσα σε κάθε άτομο, η συνειδητή ενεργός ολοκλήρωση του κάθε εργάτη μέσα στη μεγάλη και παγκόσμια αλληλεγγύη η καλλιέργεια των ενδιαθέτων ιδιοτήτων του ανθρώπου με το σκοπό να αποβεί τίμιος, ειλικρινής, αφιλοκερδής, με θάρρος και δραστηριότητα, με ζήλο για την εργασία τον αγώνα, σταθερός αφοσιωμένος ηρωικός και όλα αυτά στον ανώτατο βαθμό φτασμένα μέσα σε όλες τις σφαίρες πάντοτε παρ' όλα τα εμπόδια δεν αποτελούνε ηθικό πρόγραμμα;”

Μερικά από τα συνθήματα αυτά ήταν το Προλετάριοι του κόσμου ενωθείτε, Σφυρί και δρεπάνι, εθνικοποίηση των μοναστηριακών και γενικά των εκκλησιαστικών περιουσιών και παραχώρηση τους στους φτωχούς αγρότες, όπως έγινε στη Ρωσία.

Το σύνθημα για απαλλοτρίωση των εκκλησιαστικών περιουσιών όπως είχε γίνει στη Ρωσία αποτελούσε εκείνο που έφθανε στην καρδιά του φτωχού κύπριου ο οποίος ταλαιπωρείτο και υπέφερε από τον ανάλγητο τρόπο με τον οποίο ενεργούσαν οι κακοί καλόγεροι της εποχής.

Χαρακτηριστική είναι η επιστολή ενός αναγνώστη της εφημερίδας Πυρσός στις 2.5.1923:

“Η έκδοσις του Πυρσού φάνηκε σε μας σαν την λάμψη σωτηρίου φάρου ανάμεσα στο πυκνό σκοτάδι. Η χαρά μας ήταν μεγάλη, γιατί η ιδεολογία σας είναι να κτυπήσει και εξαφανίσει την βδελυράν εκμετάλλευση που μαστίζει και το φτωχό μας χωριό, το Ακάκι.

Εμείς εξόν από τους συνηθισμένους καρχαρίες που χάσκουν και χάφτουν εις όλα τα χωριά τους καρπούς της παραγωγής των αγροτών, έχουμε και το Μαύρο Φέουδο, όπως ονομάζεται το μοναστήρι του Μαχαιρά.

Εν ονόματι της Παναγίας λοιπόν ο καλόγηρος του Μαχαιρά επισκέπτεται το χωριό μας τέσσερις εποχές των χρόνο, τον καιρόν των πατάτων, κουκκιών, γεννημάτων και άλλων προϊόντων και κάμνει τη απομυζητικήν του ζητείαν η οποία γίνεται κατά τον κωμικότερον και αναξιοπρεπέστερον διά την θρησκείαν μας τρόπον.

Μόλις φθάσει ο Μοναχός μαζεύονται οι προύχοντες του χωριού, ο ιερός κλήρος και ο αιώνιος δάσκαλος. Σηκώνουν την εικόνα της Παναγίας, κτυπούν καμπάνες προπορεύεται ο Μοναχός με τον κλήρον του χωριού, ακολουθούν οι προύχοντες, και οι δάσκαλοι, ο οποίος κρατά ένα κοιλό στα χέρια, ψάλλουν όλοι και μόλις μπουν σ' ένα σπίτι ο δάσκαλος εις ήχον πλάγιον δεύτερον αρχίζει να ψάλλει αποτεινόμενος προς τον Οικοδεσπότην: «Πρόσεξε το κοιλό να γεμίζει και καλύψωμα να μη μείνει» και μ' αυτόν τον τρόπον περνούν από όλα τα φτωχόσπιτα και δεκατίζουν αλύπητα το βιός των φτωχών οικογενειών.

Σκεφτείτε λοιπόν τι γίνεται μέσα σ' αυτήν την κρίσιν τώρα που η φιλοτιμία, η θρησκοληψία, ο φόβος κάμνουν τον χωρικό να στερηθεί με να δώσει κάτι. Αυτό φίλοι μου είναι φρικτότερο και από την δεκάτην και από όλους τους Κυβερνητικούς φόρους πρέπει με κάθε θυσία να φροντίσωμεν όλοι να εκλείψει γα να ανασάνει πια ο χωρικός.”

Σε ένα πρωτοσέλιδο άρθρο του εξάλλου στις 26 Νοεμβρίου 1923 ο "Πυρσός" τόνιζε για την εκκλησιαστική περιουσία:

“Η Εκκλησιαστική περιουσία ανήκει στο λαό και μόνος αυτός έχει το δικαίωμα να την κυβερνήσει και να την φροντίσει. Οι κανονολόγοι και νομομαθείς της Ιεράς Συνόδου ας μη κοπιάζουν να εξευρίσκουν άλυτες λύσεις, γιατί λογαριάζουν δίχως τον ξενοδόχο, δίχως το λαό.

Ο λαός ζητά και θα ζητήσει εν συναγερμώ και συγκλονιστική βία την απαλλοτρίωσιν της κτηματικής περιουσίας των μοναστηριών και θρόνων. Η περιουσία αυτή αρκετά κατεφαγώθει από τους δεσποτάδες, νομικούς Συμβούλους, πολιτικούς παράγοντες και τα κοπέλια τους.

Τώρα ότι άφησαν οι κύριοι αυτοί το παίρνει πίσω ο λαός που του ανήκει.

Απαλλοτρίωσις άνευ αποζημιώσεως ουδεμιάς προς χάριν των ακτημόνων χωρικών που καλλιεργούν τα εκκλησιαστικά Κτήματα.”

***

Περισσότερα κείμενα για την ίδρυση και τις πρώτα χρόνια του Κομμουνιστικού Κόμματος Κύπρου από το Αρχείο Παναγιώτη Παπαδημήτρη:

7 σχόλια:

  1. κατω η χουντα του χριστοφκια5/4/12, 5:25 μ.μ.

    απο τοτε ησασταν κατα του ελληνισμου και της φιλανθρωπιας της εκκλησιας των ελληνων βρωμοτουρκοι.2013 η κυπριακη δημοκρατια δημευει με τη βια τις εεπιχειρησεις του ακελ και δημευει και τα 345 εκατομυρια σε καταθεσεις που εχει το......κομμα του λαου.κατω τα χερια απο την πιστη μου ισλαμοταλιμπαν του ακελ.εδω ειναι κυπρος.αν δεν σας αρεσει να πατε στις χωρες σας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαμάλης5/4/12, 11:29 μ.μ.

      Κανεί ρε τζι' εν να σιήσεις το καλτσόν! Κωλοκαλοηρούιν! Που νομίζεις ότι έν ηξέρομεν τα εγκλήματα του χριστιανισμού κατά του Ελληνισμού. Κωλοκαλοηρούιν! Που μόλις σήμερα επιάαν παπάν ορθόδοξον να μεταφέρει 3 κιλά μαριχουάναν στο αεροδρόμιον της Λάρνακας. Κωλοκαλοηρούιν! Ορίστε γιατί έν μπορεί η αστυνομία να σταματήσει τα ναρκωτικά. Μετεφέρετε τα εσείς που κάτω που τα ράσα σας τζιαί περνάτε τα αφού έν δέχεστε να σας τσιακκάρουν οι αστυνομικοί. Κωλοκαλοηρούιν! Που την άλλην φοράν επιάαν άλλον παπάν στο αεροδρόμιον πάλε, να μεταφέρει τα λείψανα της άτυχης της γεναίκας που την Ελλάδαν, με σκοπόν να τα παρουσιάσει άγια λείψανα για να πιάνει ρυάλια που τους βλάκες τους προσκυνητές. Κωλοκαλοηρούιν! Που ζείτε σε ολόχρυσα μοναστήρκα παλάθκια τζιαί κάμνετε φιλανθρωπίες μίσσιημιου ενώ έσιει κόσμον που έν βαστά ν' αγοράσει ψουμίν τζιαί γάλαν για τα κοπελλούθκια του που πεινούν. Κωλοκαλοηρούιν!

      Διαγραφή
  2. Ανώνυμος6/4/12, 7:03 π.μ.

    τοτε θα ξετιναξετε και τον νικηφορο του κυκκου τον συνεταιρο σας. τον κοκκινο μητροπολιτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μα τον μάστρο του Πιστιλλίνδην;

      Διαγραφή
  3. http://www.papademetris.net/pdf-archive/SXEDIO.F87.pdf

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Χαμάλης6/4/12, 12:14 μ.μ.

    Αφήνιασεν ο Κουλλίας πάλε! Εξισσιηνιάστηκεν! Επέταξεν τα σάματα τζι' έπιαεν τ' ακάμωτα! Εν το αντέχει το παλλούτζιην έν το αντέχει!

    "Κατασκοτώσετε τον κόσμο στο Μαρί με 13 νεκρούς σε μια ματζιελλεμένη πλαγιά . . . " αγκάνιζεν μεσ' την βουλήν ο νεκρόφιλος καρακιόζης. Άμπα τζιαί ησυχάσουν οι γονειοί τζι' οι συγγενείς τζιείν' των πλασμάτων που το κλάμαν! Πως τον αντέχεις αξιοσέβαστη αδελφή, περήφανη σύζυγος, χαροκαμένη μάνα του νεκρού ναύτη, του νεκρού πυροσβέστη; Πως τον αντέχεις ακόμα; Πως τον αντέχεις να κάμνει χάζιν μεσ' την βουλήν πάσ' την ράσιην του νεκρού σου τζιαί να κερδίζει που τον χαμόν του; Διότι μεν μου πεις ότι έννεν για κέρδος τζιαί για χάζιν του που τα κάμνει τούτα ούλα, όποτε θέλει να πικκάρει τους πολιτικούς του αντιπάλους. Μεν μου πεις ότι έννεν για να φκάλει το αρρωστημένον άχην του ο προδότης του κόμματος του, ο προδότης του αρχηγού του, ο προδότης του λαού, ο Ιούδας της Κυπριακής πολιτικής σκηνής! Πάρε το θάρρος κυρία μου τζιαί πετάκτου ως το γραφείον του, τζι' αντίναξε του θκυό βιζινόπατσους του κκιλίντζιηρου του φελλά, να μεν ιξαναπιάσει τον νεκρόν σου στο βρωμόστομαν του το κτιτζιασμένον!

    Ορίστε τα έργα σου τζιαί σέναν "κύριε" Πολυβίου. Καμάρωνε τα τωρά! Κόρτωνε για την Πολυβκιάν σου. Έδωσες του άρρωστου νεκρόφιλου σάρκαν τζιαί αίμαν νεκρών να φάει να πρηστεί! Εύγε σου για την εισφοράν σου στο τραπέζιν των βρυκολάκων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...